“FAST FOOD”(!) CAMİ

İLK SEYYAR HASTANE, Mescid-i Nebevinin bir köşesinde kurulmuş. RUFEYDE hanım sahabi hastabakıcı olarak SA’D BİN MUAZ’A tesettürlü halde hizmette bulunmuştur.(14)
*
• EFENDİMİZ SAV Sosyal hizmetleri düzenleyen kanun ve nizamları, mescitte açıklıyordu.
• Osmanlılarda cami, mahallenin idare merkezi, imamların karargâhı idi
• MESCİD-İ NEBİ, hazarda sanki kışla görevini icra ediyordu.
• Fatımiler (H.361) zamanında EL-EZHER CAMİİ, H.378 yılında vezirin teklifi ile Halife AZİZ tarafından ÜNİVERSİTEYE dönüştürülmüştür.(Dünyanın en eski üniversitesi.)
• Çocuklar dil ve AKAİD ilimlerini de camide öğrenmişlerdir.
• Camiler “HALK MEKTEBİ” olma özelliğini günümüze kadar korumuştur.
• EFENDİMİZ SAV, RECM İCRASINI, TİCARİ ihtilâfı ve bir karı-koca anlaşmazlığını mescitte hükme bağladı.
• Mısır’da AMR Camiinde KADILAR, kışı cami önünde, yazı cami içinde otururlar, halkın muhakemesini görüşürlerdi.
• EFENDİMİZ SAV, NECRAN HRİSTİYANLARINDAN 60 kişiyi Camide kabul etmiştir.
• Her Halife, kendi yönetim prensiplerini hep minberden açıklamıştır.
• ASHABIN BÜYÜKLERİ, Medine’nin ileri gelenleri, kabile reislerinden teşekkül eden “ŞÛRA MECLİSİ” mescitte toplanıp, devlet işlerine burada karar verirlerdi.
• EFENDİMİZ SAV, Namaz kılanları görüp, Kuran dinlemelerini temin için SAKÎF oğullarını camide kabul etmiş, heyeti camide konaklatmıştır.
• UHUD savaşında, yaralanan adamlar camide tedavi edildi. Bir harp esiri de camide sütuna bağlandı.
• EFENDİMİZ SAV İN müsaadesiyle, SUDAN ve HABEŞLİLER mızrak ve kalkan gösterileri yapmışlardır.
• Mescitlerde TİCARİ müzakereler de yapılmıştır.
• Yardımlar buralarda kabul edilip, dağıtılmıştır.
CAMİLER, YÜZLERCE, BİNLERCE ÜYESİ OLAN BİR HALK EĞİTİMİ KURUMU DEĞİLMİDİR? (15)
*
HAYRETTİN KARAMAN:
Ben merak ettim. Allah RASULÜ SAV zamanında cami hangi fonksiyonları ifa etmiş diye baktım, 12 tane madde buldum. Bunun içersinde;
• Eğlence de var
• Diplomatik görüşme de var
• Hastaların bakımı
• Devlet misafirhanesi
• İstirahat mahalli…
Buna mukabil bizim camimizde ne yapılıyor? (16)
*
• UBADE BİN SAMİT, MESCİDDE, OKUMA-YAZMA öğretiyordu.
• Hat meşki… Gibi uygulamalı derslerin camilerde verildiği de bilinmektedir.
• Bir vali hakkında merkeze şikâyet ulaştığında, müfettişler camileri gezerek tahkikat yaparlardı.
• ASHAB-I KİRAM, hukuki konuları mescitlerde müzakere ederlerdi.
• Horasan’ın en büyük şehri olan MERV’ deki 10 kütüphanenin ikisi camide bulunuyordu.(17)
*
“ …Yaygın eğitimin en önemli merkezlerinden birisi kuşkusuz camilerdir. Her ne kadar camiler ibadet, dini törenler ve diğer sosyal faaliyetlerin yapıldığı yerler olarak bilinirse de buraların asıl fonksiyonu asr-ı saadetten bu tarafa daima eğitim ağırlıklı olmuştur.(18)
*
Abdullah BÜYÜK:
• EFENDİMİZ SAV mescidinde yardım toplattırdı.
• Mescit, mahkeme salonu olarak da vazife yapmıştır.
• Savaş dönemlerinde hastane ve sağlık yurdu olarak kullanılmıştır.(19)
*
SAV EFENDİMİZ; “Benim bu minberimin dibinde, kim yalan yere yemin ederse, cehennemdeki yerine hazırlansın.” (EBU DAVUD-İMAN;3) hadisi, davaların MESCİDDE bakıldığını gösterir.
• ASR-I SAADETTE, BEYTÜ’L-MAL genellikle camiye bitişikti. Hatta cami içinde yer alırdı.
• Askerî şûra meclisi, askerî hastane olarak mescit görev yaptı.(20)

Doç. Dr. Abdülaziz BAYINDIR:
Müslümanların ilk açık eğitim ve öğretim kurumu Mescid-i nebevidir. Buranın ilk hocası olan Hz. Muhammed;
• Yaşları
• Kabiliyetleri
• Kültürleri
• Sosyal durumları
• Birbirinden farklı olan kadın ve erkek sahabilerini burada yetiştirmiştir.
• Hz. Peygamber sav in yetiştirdiği bu zatlardan intikal eden bilgiler bugün İslam âleminde yapılmakta olan ilmî çalışmalarda paha biçilmez bir değere sahiptir.(21)

HUZUR İKLİMİ CAMİLERİMİZ VE SOSYAL HİZMETLER
1872 İstanbul’a gelip incelemelerde bulunmuş olan Fransız yazar PAULEUDEL, 1885 yılında neşredilen makalesinde:
• “İnsana heyecan veren ulvî bir adet gereğince camiler, seyahate çıkacak kimselerin her türlü ticarî senetleri ve hisse senetleriyle, kıymetli eşyalarını emanet olarak bırakmalarına her zaman açık bulunur.
• En eski devirlerden beri hiçbir zaman bu emanetlerden herhangi bir şeyin çalınmış olduğu görülmemiştir.
• Bizim memleketlerde hırsızların bu kadar insaflı davranacaklarını söyleyemem” demiştir. (22)
*
ABDULLAH YILDIZ:
• Cenazeden nikâh ilanına kadar, müminin hayatındaki acı-tatlı pek çok olayın yaşandığı ve böylece Müslümanların birbirleriyle kaynaşıp kenetlendiği mekânlardır camiler
• Camide sosyal dayanışmayı güçlendiren çok önemli bir husus da; ekonomik ve sosyal statü bakımından farklı seviyedeki insanların aynı safta omuz omuza namaz kılmalarıdır
• Cami müminlerin her türlü istişare ve organizasyonlarını yaptıkları bir parlamentodur.
• Müslümanlar günde beş vakit bir araya gelip camide tanışır, konuşur, ısınır ve kaynaşırlar, birbirlerinin problemlerinden haberdar olur sevgi ve merhametle yardımlaşırlar.(23)

*

Bursa’daki YEŞİL cami ile YILDIRIM CAMİİ,
Dava görülebilecek şekilde inşa edilmiştir. YEŞİL caminin, biraz yüksek olan minber ile mihrap arasının namaza; fıskiyenin bulunduğu ve nispeten alçak olan yerin davacılara, iki tarafındaki odaların da davaları görecek olan KADI ve kadı-askerlere tahsis edilmiştir. (24)

*
Dr. Yaşar YİĞİT (Din İşleri Yüksek Kurulu Uzmanı)
CAMİ, Asr-ı saadetten başlayarak, on dört asır boyunca bütün İslam diyarında ibadet, ilim ve meşveret durağı olmuştur.
• İbadet için toplanan cemaat, din ilmini orada öğrenir, dünya işlerini orada görüşürdü.
• Orada dertlilerin dertleri dinlenir
• Borçluların borçlarını edası temin edilir
• Gözyaşı dökenlerin gözyaşlarına ortak olunur
• Günahkârların, isyankârların pişmanlık dilekçelerine hep beraber “âmin” diyerek ortak imza atılır, Sevinçler paylaşılır
• Bütün Müslümanların ortak evi konumundadır (25)

MEKTEP, HALK EĞİTİM VE
KÜLTÜR MERKEZİ

Doç. Dr. Abdülaziz BAYINDIR:
CAMİ, ilmî çalışmaların merkezi olma hüviyetini asırlarca devam ettirmiştir.
Bugün Arapçada üniversite anlamına gelen “CÂMİA” kelimesi bir kapalı tâ ilavesiyle elde edilmiştir. Yüzyüze eğitim ve öğretim faaliyetlerinin yürütüldüğü CAMİ ilk günden beri bir ÜNİVERSİTEDİR.(26)
*
Dr. Muhlis AKAR (Din İşleri Yüksek Kurulu Uzmanı)
CAMİLER;
• Barış ve kardeşlik mekânları
• Yaygın eğitim ve öğretim müessesleridir
• İnsanları manevi huzura kavuşturan mekânlardır
• Manevi hastalıkların şifa kaynağıdır.
• Camiler manevi sığınaktır
• İlahi çağrı ve davetin yapıldığı yerlerdir(27)
*
14. Güncel Sorunlara Çözümler- Ahmet ŞAHİN-s.116- İst.2004- 2.baskı Cihan yayınları
15. DİYANET DERGİSİ- cilt:27- sayfa:151, 158
16. ALTINOLUK – ARALIK – 1991 – sayı:70- sayfa:11
17. T.D.V. İSLAM ANSİKLOPEDİSİ- c.7- s. 50, 51
18. Diyanet aylık Dergi- Ekim 2004 sayı:166- sayfa:50
19. 07.03.2008 – Anadolu’da VAKİT
20. T.D.V. İslam Ansiklopedisi - c.7 - s. 552, 53 -1993
21. Altınoluk –Kasım 1990- sayı:57-sayfa:11
22. 16 ŞUBAT 2010- Fazilet Takvimi
23. HAYDİ, NAMAZA– 3. basım-İstanbul 2007-Pınar yayınları:206- sayfa:120
24. Ziya KAZICI- İslam Eğitim Tarihi– İstanbul- 1983-sayfa:24
25. Sevgi, Bilgi, Birlik ve İbadet Mekânı CAMİ-(Diyanet aylık Dergi eki) s.4
26. Altınoluk –Kasım 1990- sayı:57-sayfa:11
27. Sevgi, Bilgi, Birlik ve İbadet Mekânı CAMİ -(Diyanet aylık Dergi eki) s.8,13

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Ahmet Yaşar Çakmak - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kütahya'nın Sesi Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kütahya'nın Sesi Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kütahya'nın Sesi Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kütahya'nın Sesi Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Simav Naşa Beldesinde AK Parti Belediye Başkan adayı kim olmalı?
Tüm anketler